Audi h-tron quattro concept är en sportig SUV med vätgasdrift

Redan 2017 kommer Audi dessutom att lansera nästa generation av Audi A8 med helt ny teknik för autonom körning och självparkering. Konceptbilen ger en förhandsvisning av tekniken som kommer i serieproduktion med Audi A8.

Audi h-tron quattro concept är en sportig SUV med vätgasdrift och effekt på upp till 110 kW. Konceptbilen har dessutom ett kraftfullt batteri som kan leverera en tillfällig boost på 100 kW. Fördelen med bränslecellstekniken är den korta tiden för bränslepåfyllning. På bara fyra minuter tankas Audi h-tron quattro för en räckvidd på upp till 60 mil. Audi h-tron quattro är nära besläktad med den helt eldrivna Audi e-tron quattro concept som visades upp för gången på bilsalongen i Frankfurt 2015. Båda konceptbilarna är baserade på den andra generationen av den längdsmonterade modulära plattformen (MLB evo) som är extremt flexibelt. Trots helt olika teknik används nästa identiska bottenplattformar till de båda bilarna.

Audi h-tron quattroAudi satsar på bredden för att säkra framtidens hållbara mobilitet och utvecklar parallellt drivkoncept för olika marknader och kundönskemål, vare sig det gäller ren eldrift, laddhybridteknik, förbränningsmotorer eller bränsleceller. Med nya konceptbilen Audi h-tron quattro visar märket med de fyra ringarna upp kompetensen inom bränslecellstekniken, där ”h” i namnet är den kemiska beteckningen för vätgas.

Konceptet gör bilen till en elektroniskt reglerad quattro. Varje motor driver ett hjulpar på samma sätt som på teknikkonceptet Audi A7 Sportback h-tron som Audi presenterade på LA Motor Show i november 2014. Ett intelligent styrsystem reglerar kraften där vridmomentet fördelas steglöst mellan axlarna med maximalt fokus på effektivitet. Vid låg last styrs kraften till framaxeln och vid låga hastigheter kommer strömmen endast från batteriet. E-quattro konceptet kräver en exakt avstämning mellan elmotorerna där Audi h-tron quattro körs lika sportigt och med samma stabila grepp som med Audis mekaniska quattrodrift.

Audi h-tron quattro accelererar från 0-100 km/h på mindre än sju sekunder, med en topphastighet på 200 km/h. Vid inbromsning återvinns energin till högvoltsbatteriet via elmotorerna. Föraren kan även välja grad av inbromsningseffekt genom att antingen välja frirullningsläge eller återvinning av bromsenergin genom rekuperation.

Audi h-tron quattro concept i korthet:

– bränslecellsdrift samt litiumjonbatteri för extra boost och energiåtervinning
– femte generationens bränslecell med ännu högre verkningsgrad
– upp till 600 kilometers räckvidd på en tank
– bränsleförbrukning ca ett kg vätgas per 100 kilometer
– full tank på cirka fyra minuter
– upp till 110 kW effekt med bränslecellsdrift samt tillfällig extra boost på upp till 100 kW via batteriet, systemvridmoment mer än 550 Nm
– 0 till 100 km/h på mindre än 7 sekunder, topphastighet begränsad till 200 km/h
– elektrifierad quattro med elmotor fram och bak
– intelligent styrsystem för samverkan mellan kraftenheterna
– tre vätgastankar med en total kapacitet på ca sex kg vid 700 bar
– chassi med adaptiv sportluftfjädring och 22 tumshjul
– teknik för autonom körning och självparkering
– central styrenhet, zFAS, för autonom körning

Audi h tron quattro concept har en rymlig och komfortabel interiör för fyra personer och 500 liter bagage alternativt 1610 liter med nedfällda säten. Intelligent mjukvara hjälper till vid ilastning med två små sensorer som skannar av bagaget och visar det optimala sättet att packa på en sjutumsmonitor.