Den nya modellen kan sammanfattas som slankare, snabbare, tekniskt mer avancerad och mer personlig. Med atletiskt utseende, sofistikerade motor- och upphängningsförbättringar, flera avancerade förarassistansfunktioner och nya möjligheter att anpassa bilens inställningar efter eget tycke och smak förväntas bilen få ett varmt välkomnande när den börjar säljas i Sverige i vår.
Utsidan på nya Mustang har fått en slankare och mer atletisk framtoning som bevarar den omisskännliga, ikoniska karaktären som formats genom den femtioåriga historien. Motorprofilen är nu lägre med integrerade luftintag kombinerat med en lägre grilldesign som ger bilen ett skarpare och mer aggressivt ansiktsuttryck och förbättrar aerodynamiken. Fords ingenjörer har särskilt fokuserat på att minska framvagnslyftet genom att lägga till en större frontklyvare som ökar nedåtkraften och hjälper till att hålla framvagnen slimmad mot vägbanan för bättre stabilitet. Luftflödet bakom bilen har också förbättrats och dragkraften har minskats med upp till tre procent. För den som önskar finns också en extra vinge på bakluckan att välja till, för ett ännu sportigare utseende.
– Europas passion för Ford Mustang har visat sig ännu större än vi hade kunnat föreställa oss, med mer än 33 000 Mustanger rullandes på europeiska vägar. Det är en av de mest ikoniska motordrivna åsynerna som finns. Det finns inte många bilar i dag som kan leverera samma kombination av arv, stil och prestanda till en så bred publik, säger Steven Armstrong, chef för Europa, Mellanöstern och Afrika på Ford Motor Company.
Nya Mustang erbjuder över lag fler valmöjligheter för att göra bilen ännu mer personlig. Tre nya, djärva och dynamiska metallicfärger finns tillgängliga och för den som vill sticka ut ännu mer finns racingränder i vitt eller svart. Nya 19 tum stora aluminiumfälgar finns också i flera olika utföranden för att ytterligare addera en personlig touch till bilen.
För att ytterligare anpassas efter varje unik förare har Ford utrustat nya Mustang med två nya körlägen. Utöver de vanliga lägena normal, sport, bana och snö/väta finns nu också Drag Strip Mode, som optimerar prestandan i stabilitetskontroll, gasreglage, växellåda och styrning för maximal acceleration i stående start på dedikerade dragracing-banor. Dessutom finns nu möjligheten att spara sina egna, körpersonliga inställningar som en egen profil. Den fem liter stora V8-motorn i Mustangen levererar nu 450 hästkrafter och sprintar noll till 100 på 4,3 sekunder med den nya 10-stegade automatlådan. Bilen finns också med en mer bränsleeffektiv 2,3-liters EcoBoost-motor som ger 290 hästkrafter och 440 Nm vridmoment. Båda motorerna kan väljas med automatisk eller manuell växellåda.
– När du växlar offrar du normalt sett tid, men Mustangens nya tiostegade växellåda gör det möjligt för motorn att leverera toppkraft och -vridmoment under uppväxling, för att ge snabbare acceleration och sömlös prestanda, säger Matthias Tonn, chefsingenjör för Mustang på Ford Europa.